VIDEN OG LÆRING OM EGEN KROP OG NERVESYSTEM

Viden og læring om nervesystemet er i min optik forskellen på om du bliver ved med at sidde fast i dit stress og alarmberedskabs-fængsel eller om du kan finde en vedvarende holdbar vej ud til at håndtere de naturlige tilstande du løbende cirkulerer rundt i… 

ALT for mange folk sidder fast i stress, alarmberedskab, overlevelse, funktionel frys og kollaps, alle dele er forskellige sider af nøjagtig samme sag. Og nogen/mange folk ved slet ikke at de er i den tilstand.

Og vi lever i et samfund og en samfunds-kultur hvor lytten til vores cyklus, natur, krop, sanser og dermed nervesystem er kommet længere og længere væk fra os desværre, og deraf ser vi en alvorlig stress og sygdoms tendens over hele jordkloden. Og her synes jeg at det er meget – meget vigtigt at skrive at:

STRESS ER GRUNDFUNDAMENTET OG FØRSTE STEP FOR AL ANDEN KROPS-SYGDOM. Og det er uanset om det er travlheds-stress eller livs traume-stress.

Når du er i alarmberedskab og overlevelse, fordi dit nervesystem tror at det er er ved at flygte fra en usynlig sabeltiger, så er store dele af din krop lukket ned for, for at mobilisere alt i dig til at flygte fra førnævnte sabeltiger.

Det, i sig selv, er der intet farligt eller kritisk i, ud over selvfølgelig den usynlige sabeltiger og mere seriøst skrevet: det svære der sker i ens liv af alvorlige traumatiske hændelser 🫣🐆🐅🦣

MEN, udfordringen opstår når man ikke får slukket for alarmberedskabet og ens nervesystem fortsat sidder fast i overlevelse… så er det at man ender med en krop hvor immunforsvar og andre vitale dele er lukket ned for, men inflammationen og kortisol bare stiger og stiger fordi traumer og nervesystemet ikke bliver adresseret og håndteret… Det kan dog HELDIGVIS ændres på ved at blive bevidst om den tilstand man er i og kræver at vi hver især går back to basics, sætter grænser og begynder at lytte, igen, til os selv. Noget der desværre kan være svært fordi det at administrere sit eget liv nu til dags kræver meget mere end for bare 10 eller 20 år siden.

UVIDENHED

Jeg må også være meget ærlig og skrive at jeg møder enormt mange folk der enten meget lidt ved eller ingen viden har når det kommer til at være i kollaps, stress, belastningsreaktion, angst, PTSD, depression og ja bare at være i hele den boldgade… Som jeg også nævner andre steder, så er det de forkerte oplysninger der florerer rundt på nettet og dermed hos folk ift hvordan man skal håndtere et nervesystem i alarmbedskab… 

TIDS-RØVER

Det er i øvrigt ret vildt så mange tids-røvere og dermed livs-røvere der er at blive fristet af nu til dags og som ikke er nærende for vores nervesystem og dermed krop.

NU mere end nogensinde er det blevet livsnødvendigt og livsvigtigt at sætte klare og tydelige grænser og rammer både for en selv, andre og alle de faktorer der kan påvirke en i hverdagen…

Og jeg vil slutte med at skrive at tid får vi aldrig igen, det er den eneste del af livet som desværre bliver mindre og mindre af, så det er med at være i nuet (som nervesystemet elsker) og nyde dit dyrebare liv💜💜

Jeg ønsker dig en magisk og nærværende dag 🥰🙏🏼💜💜

De bedste hilsner fra

Ninna / Vejen ud af traume og stress